Malá, ale plná velkých překvapení

Autor: Roman Rak · 10.4.2008 · Článek #198 ·

Dokument obsahuje interaktivní anketu, hlasujte na www.akvarista.cz.

Kdybych psal reportáž, tak právě takto bych pojmenoval na první pohled nenápadnou akvaristiku v Nuselské ulici č. 108 v Praze 4. Malá výloha, vchod trochu z boku a uvnitř dvě ne zrovna velké místnosti.

Tuto akvaristiku, resp. její umístění znám léta, párkrát jsem tu byl a vůbec nic mne nenadchlo, ba spíše naopak, takže jsem ji zařadil ve své paměti na místo, kam zrovna chodit nemusím. V listopadu loňského roku jsem jel náhodně pracovně kolem a hned na první pohled mne upoutala nově upravená výloha. Pln očekávání jsem vstoupil dovnitř a pochopil jsem, jaké se tu stihly odehrát změny.

Na první pohled nenápadný obchůdek na rušné ulici, malá výkladní skříň, za kterou se skrývá mnoho překvapení. Akvaristika Nuselská 108

Autor: Roman Rak

Akvaristika Nuselská
adresa: Nuselská 108, Praha 4
e-mail: vav.nusle@seznam.cz
telefon: 728 848 605
fax: 224 916 492

Otevírací doba:
Po-Pá: 10.00 – 18.00
So: 12.00 – 16.00

Nick name na AKVARISTA.cz: Akva_Nuselska108
Původní, silně podprůměrný krámek změnil majitele a jako kouzelným proutkem i vnitřní interiér. Prodejna je nyní pod patronací rodiny Chvatíkových, manželů Věry a Vladimíra a jejich syna Jiřího. A hned na první pohled je vidět, že zde vládne někdo, kdo má k přírodě srdečný stav, rybám rozumí a ví, jak na to.

Handicapem je sice stísněný prostor, kam se vejde kolem stovky různě velkých nádrží s celkovým objemem vody kolem 7000 litrů, ale to nemění nic na faktu, že tu najdeme nádrže s křišťálově čistou vodou a plnou zajímavých druhů (koneckonců, možná ještě někdo vzpomínáte na to, jak začínalo mělnické Vivárium).

Co chybí v kvantitě objemu akvárií a vody, to se dohání pestrostí nabízených druhů a dynamikou změny nabízeného sortimentu, upřímným a opravdovým zájmem o zákazníka.

Nádrže v prodejně jsou účelně rozmístěné, s vynikajícím osvětlením a křišťálově čistou vodou.

Autor: Roman Rak

Sortiment je vyvážený. Své miláčky s ploutvemi si odsud odnese jak začínající akvarista tak i zkušený chovatel, který se již úzce specializuje. A pokud si zrovna neodnáší nic v pytlíku, tak v hlavě má zafixovány obrazy a názvy nových druhů ryb, které si chce doma prostudovat a vrátit se sem, aby i on si při další návštěvě něco odnesl. Prvnímu pokušení odnést si domů nějakou raritku odolá málokdo, snad jen opravdový profík, který má obrovské zkušenosti a nesmírnou trpělivost, protože ví, že se sem může kdykoliv vrátit a vlastně mu nic neuteče.

V prodejně se nezapře, že tu vládne i ženská ruka. Vzorně a přehledně rozmístěné zboží, průběžně, několikrát denně leštěná skla nádrží. To vše ukazuje na lásku, s jakou se zde starají k rybičkám i dalším živočichům, stejně tak i k zákazníkovi. Nikdy nechybí úsměv, porozumění i živý zájem.

Autor: Roman Rak

Při první návštěvě jsem neodolal ani já. V dávné minulosti mne uchvacovaly velké cichlidy pro své sociální chování, ale protože akvárium v obývacím pokoji je společenské a pěkně zarostlé, kromě skalárů a ramerizek žádné jiné velké cichlidy (s výjimkou diskusů) vlastně ani nemohu mít.

Automatický, počítačovou jednotkou řízený systém výměny vody v nádržích šetří nejenom manuální práci, ale zajišťuje perfektní podmínky pro rybky v nádržích.

Autor: Roman Rak

Do oka mně hned padly apistrogrammy (stejně asi láskou na první pohled zahořeli v minulosti i ostatní chovatelé těchto malých krasavců), které svou velikostí zaručovaly, že mi nepřebagrují nádrž. Poprvé jsem si odnesl domů několik kusů nádherně oranžových A. cacatuoides (které se mi do týdne vytřely), při další pak ještě A. macmasteri a A. pandourini.

Apistogramma panduro – nádherná cichlidka, která by určitě neměla chybět v nádržích milovníků tohoto rodu.

Autor: Roman Rak

Diskuze a ochota prodávajících, chvilky strávené v obchodě mi intuitivně napovídaly, že zde roste, sice v malém, ale přesto něco jako brněnský Sklorex (http://sklorex-akvarium.cz) či mělnické Vivárium (http://vivarium.cz). A zrodila se myšlenka přiblížit i vám ostatním tuto prodejnu a nechat časem na vašem posouzení, zda mé první pocity byly správné.

Nádrže ve spodních částech stojanů jsou ze všech největší. Najdeme zde cichlidky, tetry, závojnatky a další rybky. Vytvořené pozadí a nasvícení vytváří pohodu akvárií, jež máme doma a na první pohled se nám nechce věřit, že jsme v akvaristické prodejně.

Autor: Roman Rak

V prodejně nalezneme ryby z domácích chovů i importy, včetně novinek. Na své si přijdou milovníci (L) sumců, pancéřníků, cichlid, teter, čichavců a bet, parmiček, mřenek a sekavců, teter, čtverzubců, arowan i všeho dalšího, na co si vzpomenete. A co se nevejde do nádrží, lze objednat dle katalogu. Na to, že se jedná o pražský obchod, řekl bych, že ceny jsou příznivé a nijak se nevymykají obvyklému standardu.

Pestrobarevná Afrika se nenechá přehlédnout.

Autor: Roman Rak

V době, kdy jsem nejprve s rodinou Chvatíkových připravoval reportáž, v Akváriu živě č. 2/2008 byl otištěn na dvoustraně stručný popis prodejny a jejích specifik.

Apistogramma macmasteri ve svém nádherném vybarvení.

Autor: Roman Rak

V následujícím rozhovoru AKVARISTA.cz přináší lidské pozadí, současnou realitu a budoucí vize patronů prodejny, s kterými se můžete i vy jako čtenáři dostat do osobního kontaktu při dalším povídání o akvaristice a nabízených druzích právě v prodejně.

"Tak kterou si vybereme?" Tuto otázku můžeme v prodejně slyšet poměrně často. Pro mnohé návštěvníky jsou zde rybky jiné, než ty v běžných pražských Petcetrech, takže mnohý akvarista začátečník či více pokročilý zde nachází rybky, které dosud neviděl nebo o nich jen dosud četl.

Autor: Roman Rak

Jak jste se dostali k akvaristice?
Jako každý, jedno malé akvárium doma, mladé rybičky, další akvárium, další mladé rybičky a geometrická řada začala. To bylo před mnoha léty. Když jsme se rozhodli podnikat, tak to vyplynulo samo. Ryby jsou nádherné, jsou radost, podnikání v tomto oboru je komplikovaná práce s živým produktem ještě stále plným záhad a různých překvapení.

Neonka černá (Hyphessobrycon herbertaxelrodi) ve své plné kráse. V prodejně běžně nalezneme klasickou i červenou neonku, zlatou červenou neonku i neonku zelenou.

Autor: Roman Rak

Jak jste se rozhodli mít akvarijní prodejnu? Byl to váš sen, který jste realizovali, nebo něco jiného?
Dalo by se říct, že prodejna byla skutečně snem, je to naše radost, hlavně když chodí zákaznicí, třeba se jen podívat a odcházejí spokojeni. Umožňuje nám to také částečně uhnout ze stereotypu a vymýšlet něco nového. Jen mít více času na realizaci.

Zatím vědecky nepospaná Hyphessobrycon "Red Blue Peru" patří ke skvostům, jež jsem v době svých návštěv mohl fotografovat v prodejně.

Autor: Roman Rak

Proč jste se rozhodli právě pro bývalý objekt původní akvaristiky v Nuselské ulici?
Akvaristika tam už byla, její stav byl, když to převedu na fotbalovou ligu, tak asi osmé místo v druholigové tabulce, tak jsme si řekli, že bychom ji zkusili pomalu převést na nějaké místečko v první lize a bojovat dál. Jestli se to podaří, to bude po čase záležet na hodnocení zákazníků.

Nabídka tetrovitých ryb je velice promyšleně připravena. Opět zde nalezneme známé druhy, stejně jako raritky. Na snímku dlouhoploutvá tetra krvavá (Hyphessobrycon callistus, long fin).

Autor: Roman Rak

Prodejna má zvláštní, podlouhlý tvar, dvě místnosti za sebou. V přední části máte prodejní pult a regály se zbožím, ve střední části a v zadní místnosti pak akvarijní stěny. Má to nějaký důvod, historii?
Původně to byl byt, zadní místnost byla obývacím pokojem. Pak to byla lékárna, později akvaristika. Zadní místnost sloužila vždy jako odpočívárna prodávajících a sklad. Nemohl jsem si dovolit nechat zadní prostor nevyužitý. Naopak. Je to nyní místnost, kde je nejvíce nádrží. V první chvíli, kdy jsem sem vstoupil, byl právě tento prostor pro mě hororem. Nevěděl jsem nejprve, co s tím, jak je efektivně využít. Ale pak to šlo ráz naráz – stojany, rozvody vody a elektřiny. Jen na každé stěně je vyvrtáno 700 děr, pro nejrůznější úchyty. Za nádržemi technologické rozvody, a zároveň dostatek prostoru, aby se za nádrže nechala dát pozadí. Ta jsou postupně ve zrodu, stejně jako dna nádrží. Neustále přemýšlíme, co kam dát, aby se rybky cítili dobře a zároveň vyniklo jejich zbarvení.

Tetra císařská je nádhernou rybkou, která vyniká při přirozeném, bočním osvětlení.

Autor: Roman Rak

Vaše prodejna je svým způsobem neobvyklá a moderní. O centrální výměnu vody se stará elektronický systém, řízený počítačem. Co vás vedlo k takovémuto řešení, co to pro prodejnu, rybky i personál znamená? Jaké to má pro vás výhody?

Já bych to tolik nezveličoval. Jde spíš o to, že při poměrně nízkých nákladech se dá docílit výměna vody tak, jak potřebujete. V jakoukoliv dobu, na každé jednotlivé akvárium přesně stanovené množství, podle daných kritérií. Voda se mění ve dne nebo v noci, nebo za provozu aniž by to jakýmkoliv způsobem rušilo. Vyhovuje to rybám i personálu. Jen vrtačku nebudete chtít dlouho vidět.

Rozvod na výměnu vody je napojen na obyčejnou umyvadlovou baterii. Ve směšovači je voda připravována na stanovenou teplotu. Následuje mechanický filtr (černé těleso) a elektromagnetický ventil časově spínaný řídící jednotkou (vpravo nahoře).

Autor: Roman Rak

Co s tím má společného vrtačka?
V každé stěně, kde jsou nádrže, je vyvrtáno asi 700 děr, do kterých jsou nějakým způsobem přichyceny instalační rozvody – voda, vzduch atd. Zkuste si to vyvrtat.

Můžete čtenářům AKVARISTA.cz přiblížit technické detaily?
Dá se říct že je to obyčejná zahradní technika, jen uzpůsobená na potřeby akvarijních rybiček. Teplotní směšovač, filtr, regulátor tlaku, elektroventil, malý počítačový ovladač, speciální hadice, tlakové ventilky konstantně nastavené na určitý hodinový průtok (2, 4, 8 litrů – takto se prodávají, jsou to vlastně kapénkové zavlažovače), a koncové hadičky.

V našem případě mají i dělená akvária vlastní biofiltr, přívod vody a odpad, aby se co nejvíce zabránilo přenosu různých bakterií atd. UV lampa nebyla použitá v systému záměrně. Pokud znáte zavlažovací systém od Gardeny, je to vlastně velmi podobné. Spínací hodiny určují dobu toku vody do nádrží, znáte jejich objem a podle požadované vyměňovaného objemu vody určíte počet a vlastnosti (průtok) ventilků. Pokud nádrž má například 32 litrů, dáte jeden ventilek s průtokem 2 litry na hodinu a spínač to zapne denně na 2 hodiny, denně vyměníte 12,5 procenta vody atd. Můžete s tím čarovat jak chcete. Nejsou třeba žádné hladinové spínače či jiné technologie. Čím jednodušší, tím lepší. Přebytečná voda jde do odpadu.

Co pro Vás akvarista zákazník znamená?
Na tuto otázku by se dalo odpovědět všemožnými klišé, ale pravdivá odpověď je zcela jasná a logická. Znamená peníze... Náš cíl však není mít miliony zákazníků, ale hlavně spokojené zákazníky, protože jen takový zákazník se rád vrátí.

Pancéřníček krásný (Corydoras narcissus) v nabídce akvaristiky nuselská není zatím běžnou rybkou v našich nádržích.

Autor: Roman Rak

Co nabízíte svým zákazníkům? Čím byste se chtěli odlišovat od ostatních prodejen?
Ryby, rostlinky, živé krmení, mražené atd., máme i široký sortiment akvarijních krmiv, SERA, TETRA, Hikari, Wradley, JBL, Dajana, Tropical fish, Lon, ne že bychom měli od každé značky všechno co vyrábí, ale co nemáme v prodejně, objednáme dle požadavků. Samozřejmě máme i spektrum techniky různých značek a příslušenství. Nabízíme i výrobu akvárií, terárií atd. na přání. Máme i potřeby pro chovatele a živá zvířátka. Vrátím se ale do akvaristiky, naším přáním je, aby zákazníci u nás našli mnoho druhů akvarijních ryb, stále nějaké novinky a měli možnost si objednat a vybrat i jiné druhy ryb, které nejsou běžně dostupné. Čím se chceme odlišovat od ostatních prodejen, odpověď ponechám na zákaznících, na jejich vlastním názoru, ale snad se nám bude dařit vymýšlet v daném prostoru stále něco nového.

Pancéřníček leopardí (Corydoras julii).

Autor: Roman Rak

Většina vašich nádrží není nikterak objemná, ale je zde v nich neustále živo, sortiment se mění poměrně rychle. Co vás k tomu vede?
Nechceme soupeřit v masovosti prodeje akvarijních rybek několika mála druhů, jako je tomu např. v Petcentrech. Chceme nabídnout větší sortiment, rozmanitost, tu a tam i něco neobvyklého. Zároveň máme např. i mnoho běžných živorodek a dalších ryb, vhodných pro začátečníky. Co nám chybí v prostoru prodejny i v nádržích, to musíme dohánět rozumem a citem pro zákazníka, vynalézavostí, jak nádrže vybavit, co v nich nabízet. To je to krásné, co mě na prodejně přitahuje. Sám tu nejsem často, v prodejně vládne manželka a syn. Já sem chodím občas jako návštěvník a pak v nádržích se zaujetím sám hledám, co kde máme nového, kam byly ryby, které před tím prošly mýma rukama, nakonec umístěny.

Bojovnice jednoskvrnná (Betta unimaculata).

Autor: Roman Rak

Máte nějaké oblíbené ryby či jiné živočichy, druh, čeleď apod.?
Ano, já apistogrammy a manželka ty prodané.

Apistogramma sp. s obchodním označením "Opal", ve velikosti XL.

Autor: Roman Rak

Máte doma nádrž(e)?
Měli jsme v bytě 96 nádrží. Teď máme jen tak 2 kousky a od půlky března jich bude 5.
Pak se uvidí.

Celkový pohled na pravý stojan v původní obývacím pokoji.

Autor: Roman Rak

Vidím, že doma to je u akvaristů všude stejné. I do malého prostoru se nechá vždy dát další a další akvárium. Nejlépe tak velké a těžké, aby jej partnerka po vypuštění sama neodnesla. Čtenáře určitě zajímá, co můžete jako osoba, která má v prodejně desítek nádrží, dovést si ze zahraničí cokoliv si přejete, doma ještě chovat? Jsou to nádrže jakého druhu (okrasná, chovatelská apod.), s jakým osazenstvem?
Co kdybych teď odpověděl jedním slovem "testovací". Trochu to upřesním, jsou to akvária mého syna, aby neztrácel práci z dohledu.

Existuje nějaká ryba Vašich snů?
Myslíte umělá s dálkovým ovládáním, co nemá žádné nároky na kvalitu vody a nechytne jen tak krupici? Třeba ji někdo brzo vyrobí ale stejně to nebude ono.

Otec a syn. "Tak Jirko, kam jsi dal ty Galaxy, co jsem Ti včera poslal?". "Tady tati".

Autor: Roman Rak

Určitě, to by už nebyla akvaristika, jakou ji známe my. Mám na mysli nějakou živou rybu, druh, kterou by jste chtěl například chovat, pozorovat její zvláštnosti, chování a třeba i rozmnožit. Něco, co se třeba například dosud v umělých podmínkách nepovedlo.
Třeba něco jako Arowana, v přírodě to musí být úžasná rybka.

Jakou karanténou u vás prodávané ryby procházejí?
K tomu je ještě otázka "jak odpovědět a nelhat". Pokusím se to vysvětlit. Je to dáno znalostí jednotlivých dodavatelů, jejich přístupem k rybám už od výroby, vodou z dané lokality, nebo dovozu a kontrolou stavu ryb před dodáním na prodejnu, stálou kontrolou na prodejně a především při prodeji. Nikdy se nikdo, kdo má velké spektrum ryb, se nevyhne problémům, dají se ale včas rozpoznat a následně odstranit. Pokusili jsme se už při stavbě akvarijních stěn zabránit vzniku a následně přenosu nemocí. Faktem zůstává, že nevíte kam a do jakého prostředí ryba po prodeji přichází, naší snahou je mít ryby v tzv. universálním stavu spektra kyselosti, tvrdosti a teploty vody.

Čichavec zakrslý – kobaltový. (Colisa lalia).

Autor: Roman Rak

Kdo jsou vaši dodavatelé?
Především čeští výrobci ryb, importní firmy, ale i zahraniční dodavatelé.

Stříkoun lapavý – Toxotes jaculatrix – typicky dovozová rybka, jež se v zajetí dosud nepodařilo odchovat.

Autor: Roman Rak

Vidím zde počítačový monitor a klávesnici přímo v zákaznické části prodejny, mimo prodavačský pult, což je neobvyklé. Má to nějaký účel?
Co nemůžete dát do malého prostoru, můžete dát do počítače, zatím se to bude informacemi pro zákazníky plnit, včetně internetu, budou mít poměrně dost možností. V počítači máme nabídku ryb, které lze objednat na zakázku. Zákazník si může také přinést i své vlastní fotografie nádrže a mi nad nimi můžeme pak společně diskutovat.

Počítačové monitory se stávají součástí i prodejen akvaristiky. Zde může zákazník s prodávajícím diskutovat nad nabídkou rybek, které lze individuálně z tuzemska nebo zahraničí dovézt, nechat si slepit nádrž, přinést své fotografie své nádrže či chovanců a diskutovat, co jej zajímá. Otec myšlenky Vladimír Chvatík předvádí svůj počítačový systém. Do budoucna se počítá s elektronickým katalogem ryb.

Autor: Roman Rak

Jak dlouho trvá, než se objednaná ryba dostane k zákazníkovi?
V prostředí internetu se obvykle tvrdí, že zboží je dodáno do dvou dnů. V případě akvarijních ryb to ale není pravda. Skutečný interval je 5 až 60 dní. Kratší lhůtu dosáhneme tehdy, mohu-li ryby získat z domácích chovů nebo importérů, kteří je mají již u sebe. Pokud se ryba dováží z cizí země na zakázku, trvá to pochopitelně déle.

V místní nabídce nechybí ani čtverzubec zelený (Tetraodon nigroviridis) nebo čtverzubec papouščí (Colomesus psittacus) – na snímku.

Autor: Roman Rak

Jaká je vaše filosofie nabídky ryb? Chcete zákazníkovi nabízet i méně obvyklé, i když relativně dražší druhy ryb, které nejsou v běžných akvaristikách, například v tzv. Petcentrech dostupné?
Naším cílem je mít v nabídce čtyřmístné číslo počtu nabízených živočichů. Co nemůžeme mít v nádržích stále, můžeme zákazníkovi objednat podle jeho speciálního přání. Virtuální počítačový svět, globalizace s sebou obecně přináší i rozmanitost produktů a služeb, které jsou podstatně lehčeji dostupné než kdykoliv předtím. A to platí i pro akvaristiku.

Tetra kosočtverečná (Hemigrammus caudovitatus), vzadu forma albín.

Autor: Roman Rak

Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Snad budou lidi u nás rádi a budeme jim mít co nabídnout a pak se uvidí.

Při našem povídání jste se zmínil i o studenovodních rybách. Myslíte to vážně, je zde prodávat?
Samozřejmě, je to má další láska. Neustále ale měním názor, kam nádrže umístit. V původních prostorách, které jsem jim ve svých představách vyčlenil, plavou jiné ryby. Koketoval jsem i s podzemními prostory, ale není kam se rozvíjet. Taková nádrž ve sklepních prostorech s jesetery by bylá krásná, ne? Něco ale určitě ještě vymyslím.

Na své si přijdou i milovníci malých afrických cichlid z jiných oblastí než jezer Malawi a Tangajika.

Autor: Roman Rak

V jakém období se nejvíce prodávají akvarijní rybky? Dokážete to posoudit na základě návštěvnosti vaší prodejny?
Ne, za tak krátké období nemohu hodnotit, přijde období prodeje studenovodních ryb
a my první rok prodeje uzavřeme až koncem dubna a i tak by to nebylo seriozní hodnocení. To je otázkou pro letité prodejce.

Pestřenec zlatový (Pelvicachromis teaniatus Nigeria Red).

Autor: Roman Rak

Manželský pár v akvaristické prodejně není zrovna obvyklý "personál". Jakým způsobem se dělíte o práci v prodejně? Kdo čistí a udržuje nádrže, loví ryby, objednává zboží, vede finanční účetnictví?
Není ani u nás, je tam manželka se synem. Já jen občas, třeba po domluvě se zákazníkem, nebo v noci. Kdybych měl odpovědět na zbytek otázek tak bych vyvolal domácí konflikt, tomu se raději vyhnu.

Rybky jsou pravidelně krmeny živou stravou, která je podávána na večer před ukončením prodejní doby akvaristiky. Ani při krmení ryb nechybí úsměv Jiřího Chvatíka.

Autor: Roman Rak

Trpíte někdy "ponorkovou" nemocí, být celé dny takto spolu?
Tuhle otázku můžete zrušit, někdy je nevidím i pár dnů.

Přední skla nádrží jsou pravidelně leštěny. Ženská ruka v prodejně se opravdu nezapře.

Autor: Roman Rak

Kolik času věnujete práci v prodejně nebo pro ní? Zbývá vám čas i na něco jiného? Máte i jiné koníčky, než akvaristiku?
Mnoho, já spíš v noci nebo o víkendu, čudlařím celé dny.

Tetra fantómová – červená i černá ve společné nádrži.

Autor: Roman Rak

Přemýšlíte o vlastních webových stránkách, kde by byla např. aktuální nabídka ryb?
Na internetu jsou asi všichni, možná bychom tam měli být, nevím, uvidíme později.

S Chvatíkovými bych si dokázal vyprávět další a další hodiny. Při mých zvídavých otázkách pro tuto reportáž pochopitelně došlo i na otázky soukromě –akvaristické, o tajemstvích chovu a rozmnožování apistogramm, kvalitě a výměně vody, o aklimatizaci a samozřejmě i o importovaných rybách, jako jsou skaláři alty atd.

Tato reportáž nevznikala najednou, ale v průběhu asi pěti návštěv v průběhu téměř tří měsíců, kdy jsem tu byl nejprve jako zvídavý zákazník, a pak i jako fotograf a žurnalista. Pokaždé v nádržích plavalo něco jiného, co mne zaujalo. Při posledních návštěvách mne již Jiří Chvatík vždy od dveří vítal a jal se mne okamžitě provázet akvarijním královstvím, aby mi ukázal nějaké to překvapení. A to ještě v době, než jsem přišel s nabídkou a nápadem napsat tuto reportáž.

Rodina Chvatíkových pohromadě ve svém nuselském království. Jiří, Vladimír a Věra Chvatíkovi.

Autor: Roman Rak

A tak by to mělo podle mne fungovat v každé prodejně – osobní vztah k zákazníkovi, znalost předmětů jeho zájmů, poslední úspěchy či neúspěchy. Sdělená radost, dvojnásobná radost, sdělený smutek, poloviční smutek. A to platí v životě, stejně jako v jakémkoliv oboru našeho činění či podnikání, při našich koníčcích i zájmech. Člověk se pak rád vrací na místa, kde se cítí dobře, něčím novým obohacen. Nebo i jen pro ten prostý pocit sounáležitosti k určité skupině lidí se stejnou krevní skupinou.

A tyhle krasavce, na přání mého druhého akvaristické já, jež mám doma, jsem si přinesl do své nádrže. Ženy vybírají zpravidla rybky podle vzhledu a barvy, aby nádrž byla správně sladěna i barevně. Při večerním osvětlení opravdu téměř září a jsou k nepřehlédnutí.

Autor: Roman Rak

Závěrem děkuji Věře, Jiřímu a Vladimírovi za rozhovor, i čas pro jeho přípravu. A ať vám to všem nádherně plave!

Dokument vytištěn z portálu AKVARISTA.cz (www.akvarista.cz). Použití článku pouze pro soukromé studijní účely.
Jakékoliv šíření článku nebo i jeho části je zakázáno.