Aquascaping aneb tvar a forma u přírodních akvárií

Autor: Pavel Knežik · 14.8.2010 · Článek #324 ·

Dokument obsahuje interaktivní anketu, hlasujte na www.akvarista.cz.

V předchozím článku ČLÁNEK: Aquascaping aneb základní pravidla pro vytváření přírodních akvárií jsme určili, kam umístit bod zájmu tak, aby nádrž navedla počáteční pohled pozorovatele a následně odkryla celkovou formu designu nádrže. Dnes si povíme právě o formě, tvaru kompozice a o druzích přírodních akvárií.

Svět, jak víme, je místo plné protikladů. Je však velmi dobře známo, že i přes výskyt opačných elementů je i u nich obecná snaha o přirozenou rovnováhu. Světlo je vyváženo tmou, oheň je protiváhou vodě, žena je protikladem muže.

V čínské filozofii je tento koncept nazýván jin a jang, které vyjadřují dvě navzájem opačné a zároveň doplňující se síly. Jedna není bez druhé a zároveň jsou si oporou, ale pokud jeden z elementů převažuje, druhý musí ustoupit.

Určíme si tedy, že i některé formy designu můžou být ženskou nebo mužskou formou, ale nepředbíhejme.

Tvar designu přírodního akvária


Rozložení nádrže můžeme definovat podle několika základních tvarů. Můžeme ale přijít i s novým tvarem či různými kombinacemi. Fantazii se meze nekladou, nezapomeňme, že v jednoduchosti je krása a funkčnost. Pojďme si tedy popsat základní tvary, které můžeme použít při návrhu nádrže nebo se s nimi setkat u jiných autorů.

Trojúhelníkový tvar



Celkový design má tvar trojúhelníku. Je vytvořen rostlinami nebo svažujícím se substrátem, který pozvolna klesá od námi určeného nejvyššího bodu k nejnižšímu bodu nádrže. Většinou se dá u svažujících se kompozic hovořit o vyjádření lineárního pohybu, dramatičnosti, dynamiky, akce.

Na tomto obrázku je vidět postupný spád s kamenem ve zlatém řezu jako bodem zájmu. Dynamiku nádrže podporuje čeření hladiny. Při pozorování takovéto nádrže můžeme mít iluzi břehu proudící řeky porostlé vegetací nebo zatopené stráně. Akčnost návrhu podtrhuje ještě hejno živých ryb se štíhlým, protáhlým tělem.

Autor: Shuqi HE

Obdélníkový tvar



Většinou se designu obdélníku dosahuje pomocí vyšších rostlin, které sahají až k hladině. Samotného designu obdélníku bychom se měli vyvarovat. Nemá prakticky žádný volný prostor a ve skutečnosti vyvolává pocit chaosu, rozporuplnosti, prázdnoty nebo naopak přeplnění. Většinou se v praxi používá v kombinaci s dalšími tvary.

Design obdélníku doplněný slabými trojúhelníkovými liniemi. Malé nebo barevně či tvarově nevýrazné ryby se v tomto designu mohou ztratit. Tento tvar můžeme výjimečně použít u vysokých a hlubokých nádrží, kde najdeme jiné způsoby pro jeho odlehčení a vytvoření dostatečného prostoru, vzdušnosti.
Zdroj: www.adaaust.com.au


Kruhový, kopcovitý tvar



Tvar kopce bývá vytvořen navýšeným substrátem, který je hustě usázen. Může být doplněn o kořeny porostlé rostlinami. Tento tvar popisujeme jako přirozenost, klid, pevnost, zralost.

Kopcovitý tvar, podtržený kořeny tvarovanými do klínu. Při takovémto návrhu, kdy jsou naprosto otevřené („prázdné“) rohy nádrže (dodávající nádrži prostor, vzdušnost) si musíme dobře promyslet, kam skrýt technické vybavení nádrže. Nádrž na tomto snímku představuje velký kořen vyvráceného stromu na dně široké, klidné řeky nebo laguny.

Autor: Harry Kwong

Konvexní tvar



Konvexní (vypouklý, vydutý směrem nahoru) tvar má nejvyšší bod ve středu a nejnižší po stranách. Vyjádřením se přibližuje ke kopcovitému designu s prvky dynamiky spádu trojúhelníku.

Konvexní design. Bodem zájmu jsou kameny umístěné ve zlatém řezu.
Zdroj: www.adaaust.com.au


Konkávní tvar



Konkávní (prohnutý směrem dolů) tvar je opakem konvexního. Design má dva nejvyšší body po stranách. Reliéf se postupně svažuje do střední části nádrže. Střední část většinou tvoří volný prostor ve tvaru řeky nebo cesty. Nejníže položená střední část končí na linii dle zlatého řezu. Konkávní tvar vyjadřuje pak přirozenost, lenost nebo perspektivu.

Poznámka: Máme-li problém si zapamatovat význam slov konvexní a konkávní a termíny se nám pletou, pamatujme si mnemotechnickou pomůcku, že konkávní tvar je jako hrnek na kávu. Tedy vypouklý směrem dovnitř, aby se tam ta káva uvnitř udržela. Konvexní je pak pravý opak – tedy šálek obrácený dnem vzhůru.

Konkávní tvar designu. Boky nádrže zarostlé vegetací připomínají břeh řeky, úvoz nebo údolí či kaňon. Drobné kopcovité útvary v popředí na dně podtrhují perspektivu a členitost terénu.
Zdroj: www.adaaust.com.au


Kombinace tvarů


Nestačí-li vám základní typy designu, můžete je kombinovat. Proto se můžeme u designů nádrží setkat s kombinací obdélníku se dvěma trojúhelníky svažujícími se ke středu. Jiným příkladem jsou tři kruhové ostrůvky, zformované například pomocí rostlin, tvořící obdélníkovou stěnu. Kombinací vyjádření je opravdu nepřeberné množství.

Kruhové ostrůvky s doplňujícím konkávním tvarem ve střední části. Cesta naznačuje perspektivu, vyvolává dojem prostorové hloubky. Návrh podporuje představu biotopu mělčiny s napadaným dřevem.
Zdroj: www.adaaust.com.au


Linie a formy vyjádření


Na design akvária můžeme nahlížet ještě podrobněji, a to dle jeho základních linií. Trojúhelníkový tvar je šikmou kompozicí nebo svažující se kompozicí. Obdélníkový tvar bude horizontální kompozicí. Kruhovou kompozicí bude design akvária kopcovitého tvaru. Dále se můžeme setkat i s kompozicemi vertikálními a svažujícími se.

Tvar linie a forma se vzájemně doplňují, pomocí těchto prvků definujeme celkové vyjádření designu a následně evokujeme pocity u pozorovatele.

Kupříkladu již zmíněný design od Shuqi HE. Tvarem je akvárium trojúhelníkové, jedná se tedy o svažující se linii. Kámen jakožto ústřední prvek je v linii šikmé. Popředí tvořené pomocí Glossostigma elatinoides je doplňujícím prvkem horizontálních linií.

Červeně - linie horizontální, modře - šikmý směr, žlutě - svažující se směr.

Autor: Shuqi HE

Velice zjednodušeně můžeme říci, že základní linie podporují formy akvária. Vím, teď to zní poněkud složitě. Ale jakmile si začneme vysvětlovat jednotlivé formy, bude to dávat hlubší smysl. Pojďme tedy na to.

Definice forem, barvy a textury


Na začátku článku jsme si řekli, že není jin bez jangu a jang bez jinu. Tyto dvě součásti jsou přítomny ve všech prvcích. Doplňují se a vytvářejí harmonii. Pokud jeden z prvků převládne, vzniká nerovnováha. U akvárií máme pak z takto utvořených designů pocity navozené mužskou nebo ženskou formou.

Mužská forma akvária:
Pro bližší pochopení mužské formy se podívejme na charakteristiky tvarů a významů a uveďme i příklady dekorací, použitých druhů rostlin a ryb.

Tvar: Úhlové tvary, přímé linie, šikmé linie, kolmé linie.
Významy: Aktivita, činnost, úsilí, robustnost, stabilita, síla, rozumnost, hrubost.
Příklady dekorací: Členité kmeny s různými otvory, zvrásněné ostré kameny.

Příklady rostlin: Microsorum pteropus (hnědovka křídlatá), Vallisneria sp. (zákrutichy), Vesicularia dubyana (jávský mech).

Příklady živočichů: Corydoras (pancéřníčci), Apistogramma cacatuoides (cichlidka papouščí), Chilodus (hlavostojky), Nematobrycon palmeri (tetra císařská), Paracheirodon sp. (neónky: Paracheirodon axelrodi, Paracheirodon innesi, Paracheirodon simulans).

Ženská forma akvária:
Podobně jako u mužské formy nádrže se podíváme na jednotlivé rysy jejího protějšku.

Tvar: Kulaté, oblé tvary, vertikální linie.
Významy: Pomalost, lenost, lehkost, lhostejnost, klid, jemnost, nestabilita, křehkost.
Příklady dekorací: Oblé, hladké kameny.

Příklady rostlin: Cardamine lyrata (řeřišnice lyrovitá), Riccia fluitans (trhutka plovoucí), Micranthemum umbrosum (malokvětka tmavá), Glossostigma elatinoides (glosostigma úporovitá)

Příklady živočichů: Hypostominae (krunýřovci), Trigonostigma heteromorpha (razbora klínoskvrnná), terčovci (Symphysodon discus, Symphysodon aequifasciatus, Symphysodon haraldi), Apistogramma borellii (cichlidka Borelliho), Melanotaeniidae (gavúnkovití).

Vezměme si například obyčejného pancéřníčka. Je to jistě zástupce mužské formy, přispívá k ní svojí neustálou aktivitou, rejděním v akváriu. Pokud to bude albín, patří již však do ženské formy. Nahlížíme na objekt jako celek, ale pozorujeme i jeho vlastnosti. Rozlišujeme tedy i ostatní prvky – nejen linie a tvary, ale i barvu a texturu.

Barva


Barva, tón je jednou z prvních věcí, která na nás působí. Protože akvarijní rostliny jsou převážně zelené, musíme rozlišovat i jejich odstín a texturu. Zástupcem ženské formy je zelená barva, zástupcem mužské je červená.

Mužská forma barvy akvária:

Barvy: Tmavé, neprůhledné barvy, převážně všechny okrové a červené rostliny.
Příklad dekorací: Šikmé, děrované, ostré, tmavé kameny.

Příklady rostlin: Microsorum pteropus (hnědovka křídlatá), Cryptocoryne wendtii (kryptokoryna Wendtova), Egeria sp. (doušky), Ludwigia glandulosa (zakucelka žláznatá), Nymphaeaceae sp. (leknínovití), Vallisneria sp. (zákrutichy), Vesicularia dubyana (jávský mech).

Příklady barev živočichů: Tmavé ryby; ryby červených, rumělkových odstínů.

Ženská forma barvy akvária:

Barvy: Světlé, jasné barvy, několik rostlin v odstínu červené, ale jinak převážně zelené rostliny.
Příklady dekorací: Kulaté, oblé, světlé kameny.

Příklady rostlin: Riccia fluitans (trhutka plovoucí), Micranthemum umbrosum (malokvětka tmavá), Glossostigma elatinoides (glosostigma úporovitá), Rotala wallichii (kolovka Wallichova), Heteranthera zosterifolia (kosokvět úzkolistý), Eleocharis acicularis (bahnička jehlovitá), Blyxa sp.

Příklady barev živočichů: Odstíny modré, oranžové, albíni.

Textura


Bavíme se prakticky o "tvaru" rostlin, dekorací a živočichů.

Mužská forma textury
Textura: Silné, tlusté rostliny vyvolávající dojem robustnosti. Rostliny mají kroucené, pomačkané listy, nebo listy ploché se zvýrazněným růstovým stromem a žilnatinou listů.
Příklady dekorací: Členité, zastříhané kořeny; tmavé kameny.

Příklady rostlin: Microsorum pteropus (hnědovka křídlatá), Egeria sp. (douškovití), Nymphaeaceae sp. (leknínovití), Vallisneria sp. (zákrutichy), Vesicularia dubyana (jávský mech), Anubias sp., Cryptocoryne wendtii (kryptokoryna Wendtova), Echinodorus sp. (šípatkovití), Aponogeton sp. (kalatky).

Příklady živočichů: Hypostominae sp. (krunýřovci), Cichlidae sp. (vrubozubcovití), Phenacogrammus interruptus (tetra konžská).

Ženská forma textury
Textura: Jemný, tenký, hladký, kulatý, plochý tvar. V případě ryb menší druhy.
Příklady dekorací: Hladké, oblé kameny, kořeny.

Příklady rostlin: Rotala sp. (kolovky), Riccia fluitans (trhutka plovoucí), Vesicularia dubyana (jávský mech), Glossostigma elatinoides (glosostigma úporovitá), Blyxa sp. , Bacopa sp. (bakopy), Micranthemum umbrosum (malokvětka tmavá), Micranthemum micranthemoides (malokvětka drobnokvětá), Eleocharis minima (bahnička nejmenší), Heteranthera zosterifolia (kosokvět úzkolistý).

Příklady živočichů: Cyprinidae sp. (razbory), Characidae sp. (tetry s výjimkou tetry konžské (Phenacogrammus interruptus), Poeciliidae sp. (živorodky).

Při designu akvária se dá vytvořit druhové akvárium tak, aby vyhovovalo zcela mužské nebo ženské formě. Tento styl převažuje u holandských akvárií. U asijských akvaristů se zase projevuje mix mužské a ženské formy.

Mužská forma akvária.
Zdroj: www.adaaust.com.au


Ženská forma akvária.
Zdroj: www.adaaust.com.au


Kombinace mužské a ženské formy akvária.
Zdroj: www.adaaust.com.au

Druhy rostlinných akvárií


Většina lidí nahlíží na akvárium jako na místo, kde se chovají různé druhy ryb. Časem se ale vyvinulo několik druhů, které nemají vlastnosti "společenské nádrže". Rostlinné akvárium se často stávalo místem projevu sebe sama, našich zájmů a designérských schopností. Pojďme si tedy ukázat několik druhů rostlinných akvárií, se kterými se můžeme setkat.

Biotopní akvárium


Je vytvořeno za účelem napodobení specifického prostředí v přírodě. Tento „výsek“ prostředí je určen živočichy, rostlinami, parametry vody dané oblastí svého původu a podmínkami, v geograficky daném prostředí. Například biotopní akvárium jižní Ameriky, Amazonie nebo Africké Malawi.

Technika těchto akvárií je většinou základní. Klíčem ke správné biotopní nádrži je být důsledný ve výběru živočichů, rostlin, substrátu a materiálu vyskytujícího se v oblasti, kterou se snažíme reprodukovat.

Jeden z možných biotopů Amazonie.

Autor: Nidal Rezek

Paludarium


Tento druh je kombinací akvária a terária. Paludarium vytváří výborné životní podmínky pro rostliny, které rostou jak v akvarijní, tak v terarijní části. Do výživných vlhkých podmínek jsou sázeny rostliny, které milují vodu nebo právě vlhké prostředí.

Z terarijní části rostlinstvo pomalu přechází do akvarijní, přechod může být zvýrazněn vodopádem nebo naznačeným břehem řeky. Většinou se prostředí doplňuje kořeny a skalkami. Kapradiny a mechy jsou často hlavními prvky těchto nádrží.

Pokud se pustíte do návrhu paludaria, můžete použít prvky holandských, přírodních nebo biotopních nádrží. Užijte skalek, kořenů, dřeva či kůry k vytvoření přírodně vypadající scény. Můžete si vybrat biotop, který budete napodobovat, například havajský vodopád nebo asijské mangrovy.

Autor: Luis Carlos Galarraga

Holandské akvárium


Tyto nádrže byly vyvinuty v Holandsku, v zemi tulipánů a úžasných amsterdamských květinových trhů. Holandské akvárium je hustě osázeno rostlinami, které se stávají hlavním tématem na úkor ryb. Ty jsou zde tématem doplňujícím; v některých nádržích chybí úplně.

Základním pravidlem je zde pravidlo zlatého řezu, přičemž ústředním bodem se stává výrazná rostlina. Osázení těchto nádrží je prováděno tak, aby bylo dosaženo kontrastu mezi jednotlivými druhy rostlin. Sází se vedle sebe tvarově a barevně co možná nejodlišnější rostliny. Zní to velice jednoduše, ale vyžaduje to základní znalosti estetiky a vkusu. Je velmi důležitá i odborná znalost požadavků pěstovaných rostlin, které jsou v nádrži přítomny.

V koutech nádrže bývá obvykle méně světla, ale sází se zde převážně vyšší rostliny, které mají naopak větší nároky na intenzitu osvětlení, proto i jim musíme technickým vybavením dopřát výborné podmínky k růstu.

Osázení rostlin se také provádí od nejnižších k nejvyšším. Vyvolává se tak dojem hloubky. Používá se i konstrukce teras (navýšením substrátu nebo dalšími složitějšími konstrukčními prvky), kdy se do takto připravených navýšených prostor sází rostliny.

Krása a zdraví rostlin je na prvním místě. Tomu odpovídá i hi-tech vybavení nádrží. Nadměrné světlo, hnojení CO2 a prvky podporující růst rostlin. Další zajímavostí je, že se používá minimální (popřípadě žádná) filtrace, protože rostliny zde fungují jako účinný filtr.

Na holandské akvárium se můžeme zjednodušeně dívat jako na impresionistickou malbu, kde jsou rostliny použity k vytvoření obrazu.

Autor: Shay Fertig

Přírodní rostlinné akvárium (The Nature Aquarium)


Rostlinné akvária jsou připisována světově renomovanému fotografovi Takashimu Amanovi z Japonska. Byly vyvinuty autorem v roce 1970, a nechají se zjednodušeně popsat jako podvodní japonské zahrady.

Tento druh akvárií se zpopularizoval po vydání Amanově série knih Nature Aquarium World. Většina aquascapistů tíhne k tomuto směru a snaží se jej dovést k dokonalosti.

Design akvárií je postaven na pravidlech zlatého řezu. Ústředním bodem je kořen, kámen či rostlina umístěná dle již zmíněného pravidla. Osázení rostlinami se provádí od nejnižších k těm vyšším. Často se používá jeden typ rostlin, např. rostliny kobercového typu.

Je zde také kladen důraz na zdravý přírodní vzhled rostlin a dalších živočichů v akváriu. Hi-tech vybavení je většinou nutností. Nadměrné osvětlení, kvalitní substrát, hnojení CO2, přihnojování prvky podporujícími růst rostlin.

Takashi Amano do světa akvaristiky uvedl také mimo jiné neúnavného bojovníka proti řase, krevetku Caridina multidentata alias Caridina japonica.

Zdroj: www.adana.co.jp

Autor: Takashi Amano

Wabi-Kusa


Další druh je kombinací paludaria a přírodního akvária doplněnou japonským stylem aranžování květin ikebanou.

Název Wabi-Kusa je odkazem na japonské estetické vnímání Wabi-Sabi, které vyjadřuje schopnost uchovat si nadhled a nalézat krásu v nedokonalosti a pomíjivosti přirozeného světa. Kusa znamená plevel nebo rostlina; Amano vyzdvihuje podstatu i u těch nejjednodušších prvků přírody.

Jednoduché nádrže se zaměřují na vytvoření emerzního a submerzního světa. Většinou se v nižších nádržích či miskách vytvoří substrátový ostrůvek, který je osázen emerzními/submerzními rostlinami.

Nepoužívá se převážně takřka žádná technika, proto tomu musí odpovídat složení živočichů a rostlin. Není-li kupříkladu nádrž filtrována, je nutná častá výměna vody.
Autor: Steven Chong

Iwagumi


Tvůrcem tohoto druhu nádrží je opět Takashi Amano. Zde se opřel o japonské kamenné zahrady a princip jejich návrhu. Spojení slov Iwa (kámen, skála) – gumi (formace, skupina) doslova znamená „kamenné formace“. Kámen nebo skupina kamenů v akváriu zde hraje hlavní roli.

Tvorba kamenných zahrad podléhá určitým pravidlům. Ty byly japonskými zahradníky sepsány přibližně v 11. století do knihy Sakuteiki. Sanzon Iwagumi je jedním z těchto pravidel. Jedná se o uskupení tří kamenů, kde jeden je nejvyšší, dominantní, vždy umisťovaný podle pravidla zlatého řezu a další dva kameny jsou doplňující. Každý z těchto kamenů má svůj význam a funkci.

Zdroj: www.adaaust.com.au


Jednoduché prostorné nádrže používají většinou jen jeden druh rostlin kobercového typu, popřípadě další doplňující nižší rostliny. Většinou jsou tyto rostliny náročné na světlo a výživu. I když nádrže vypadají jednoduše, udržet je v plné kráse vyžaduje spoustu úsilí a času. V boji proti řase se zde s úspěchem používají opět trpasličí krevetky.

Hi-tech vybavení je samozřejmostí, hnojení CO2, vysoká intenzita osvětlení, hnojení prvky podporujícími růst rostlin, kvalitní substrát. Rostliny v akváriu je nutné často stříhat, aby se udržela základní forma designu.

Akvarista umělcem


Je samozřejmě možné nepodřizovat se při vytváření akvária žádným z těchto popsaných principů. Pak ale počítejme s tím, že nás pozorovatel nepochopí, a naše práce tak nemusí být kvitována úspěchem.

Akvarista by svým dílem měl dokázat komunikovat se širokou masou lidí. Naším plátnem je akvárium, barvou se nám stávají rostliny a štětcem naše ruce. Pokud budete své dílo vytvářet s citem, bude na něj jistě nahlíženo v pozitivním světle.

Naše pouť by zde neměla končit. Rozšiřujme si své znalosti z jiných oblastí umění. Pokud se budeme snažit porozumět dílům asijských aquascapistů, měli bychom nastudovat něco z asijské kultury, náboženství a jejich estetického cítění a vztahu k přírodě.

Soustředěně a důkladně pozorujte přírodu okolo sebe. Poznejte základní rysy, třiďte je a poté, co si je zapamatujte, nebojte se je uplatnit. Nezapomínejte také, že člověku je bližší asymetrické vyjádření než symetrické tvary, pracujte s citem pro detail.

Pokud začínáte vytvářet akvárium, důkladně se připravte a sesbírejte co nejvíce kvalitních informací tak, abyste měli klid a čas na samotné dílo a nenechali se ničím zaskočit. Nespěchejte, rozjímejte, bádejte, tvořte! Mějte na paměti, že vše má svůj čas.

A jsme u konce. Tento miniseriál měl za cíl ukázat základní pravidla při vytváření přírodních akvárií. Teď je na každém, jak bude k těmto informacím přistupovat a jak s nimi naloží. Zkuste si na pracích kolegů aquascapistů aplikovat některé z popisovaných pravidel a nahlížejte na jejich nádrže mnohem podrobněji.

Myslím, že teď každý z vás dokáže o nádrži říci více než jen, že je hezká.

Budu se těšit na příště, témat na probírání máme ještě hodně.

Dokument vytištěn z portálu AKVARISTA.cz (www.akvarista.cz). Použití článku pouze pro soukromé studijní účely.
Jakékoliv šíření článku nebo i jeho části je zakázáno.