Používáme na této webové stránce svoje i partnerská soubory cookies. Bez těchto malých textových informací naše stránky nemohou správně fungovat. Klíknutím na OK nám dáte svůj souhlas k jejich ukládání. Odmítnout některá je můžete v nastavení.
Autor článku: Roman Rak · 21.11.2009
· Sledovanost: 81129x
· Vytisknuto: 10863x Hodnocení: 5.78/6 (18x) · Odměněn: není
Rostliny v centru pozornosti
První, co určitě nepřehlédnete je nádherně klenutý strop, od kterého v podélné ose místnosti visí osvětlovací tělesa Giesemann (kombinace HQI výbojek a T5 zářivek) nad dvěma výstavními rostlinnými nádržemi po 800 litrech (v jedné plavou ukázkoví terčovci) a mohutnou, prodejní kaskádou rostlin. Mám na mysli takové ty nádrže typu "matrjošek", kdy z větších se voda přelévá do menších. Místní kaskáda je zatím největší, co jsem kde viděl.
Jinak tomu u Ratajů nemůže být – centrem prodejny v původním i přeneseném slova smyslu jsou rostliny a tomu odpovídá i jejich umístění v samém srdci místnosti s osvětlením, které každého upoutá.
Nádrže pro rostliny s kaskádovitě tekoucí vodou známe ze všech větších prodejen. V běžných Pet centrech to je ale místo, kde najdete největší množství řas a nevábně vypadajících rostlin. Prodejci dle mého názoru často dost dobře nechápou, že tyhle nádrže s rostlinami nejsou jen dočasným skladem, než se rostliny prodají. Rostlinám nevytvářejí ani ty nejzákladnější životní podmínky. Osvětlení tvoří obvykle jen zářivka pod stropem (jen připomínám, že intenzita světla ubývá s druhou mocninou vzdálenosti). To mnohdy nestačí ani k tomu, abychom v nádrži vůbec něco viděli, natož aby rostliny rostly. Voda je vodovodní, zpravidla tvrdá, nijak upravovaná. Často panuje i mýtus, že řas se zbavíme výkonnou filtrací, vysokým průtokem vody. Kaskáda pak připomíná niagárské vodopády. O dodávání živin rostlinám (s kořeny ve skelné vatě v umělohmotných košíčkách) už ani nemluvím. A tak není divu že se nedaří rostlinám, které chřadnou, ale řase. Ráj pro štětičku a rozsivky.
Kaskády se nevědomě stávají začarovanou pastí pro prodej rostlin. Rostliny jsou nevzhledné, nevýrazné, mnohdy s uhnívajícími listy při delším "skladování". Nikdo si je nechce koupit, případně se zákazník ptá, kdy přijde nová zásilka "čerstvých" rostlin. Do prodejny spíše zamíří babička pro psí nebo kočičí granule. Majitel prodejny se bojí objednat další rostliny, protože ty "staré" nikdo nekoupil. Pohled není ale vždy tristní, existují i světlé výjimky s nádhernými rostlinami.
Myslím, že tohle všechno si Ratajovi uvědomují a proto vybudovali inspirativní příklad jak to udělat, aby to "šlo".
Svítidla Giesemann dávají tolik světla, že se rostliny jen usmívají (a já se při focení peru s nerovnoměrným nasvícením celého prostoru prodejny – expozičně velmi náročnou scénou O;). Jak už jsem napsal, středem dění jsou rostliny (ale nejen to, ale to se dozvíte až za chvíli).
Voda je měkká a jak se dozvídám, s pravidelným hnojením. Ve všech nádržích (nejen těch středových), co jsem viděl je zaveden CO2 a UV lampy.
Ještě jsem nezažil akvarijní prodejnu s takovouhle pozorností k technickému zázemí pro sladkovodní nádrže.
Červenolisté rostliny jsem zkoušel mnohokrát v nádržích o výšce 60, 70 cm, ale i nižších 30-40 cm. Nikdy se dlouhodobě nedařilo.
A tady? Výška nádrže 70 cm, obrovské trsy "červenavek", kterým ani ve spodní části rostliny neodpadávají listy.
Můj zákazník – můj pán
Obrovskou výhodou, kterou hned tak někdo nemá, je možnost denně doplňovat sortiment chybějících rostlin. Fotím a při tom poslouchám rozhovory v prodejně. Karel Rataj ml. si najde každý den čas, aby se tu stavil a pohovořil jak s personálem, tak i se zákazníky. Zrovna před chvílí se domluvil, že v sobotu na konkrétní hodinu přiveze zákazníkovi požadované zboží. Tedy zítra. Pracovní atmosféra, vztahy s personálem i zákazníky je velmi přátelská, tvůrčí v duchu nejmenované japonské firmy "Nic není nemožné!".
Hned vlevo od vchodových dveří vás v prodejně po příchodu upoutá i velmi moderní prodejní pult. Zeleně prosvícený nápis "RATAJ AKVARISTIKA" v přední stěně dává jasně najevo, že jste přišli do obchodu, kde se o vás budou opravdu starat. Celé řešení působí totiž silným dojmem recepce moderní firmy, které zákazník v žádném případě není lhostejný. Všude uklizeno, čisto, zboží je do regálů naskládáno jak na nějakém veletrhu. Vše má svůj řád a pořádek. Podstatnou část nabídky akvaristických krmiv a chemie na úpravu vody a pro podporu růstu rostlin jsou firemní výrobky v jednotném designu.
RATAJ – nejen vodní rostliny
Jakmile se vynadíváte na nádherně nasvícené centrální stojany s exkluzivními rostlinami, pozornost obrátíte na černé, kapotované stojany určené pro prodej akvarijních ryb, jež jsou umístěné po obou stranách prodejny. Nevím, na co se dívat dřív. Zda na rostliny a dekorace, či na ryby. Každá nádrž se designově liší od té vedlejší. Jsou zde použity různé substráty dna, které jsou samostatně popsány.
Opět v duchu slyším názory mnohých prodejců akvarijních rybek, že nejlepší jsou na údržbu a lov rybek tzv. nádrže "holobyty", kde kromě rybek a skla je jen technika. Rybky jsou v takovýchto případech namačkány jak sardinky. Nádrže mi spíše díky silnému proudění a vzduchování připomínají automatickou pračku nebo prodejní káď s vánočními kapry. Ryby jsou bez úkrytů, dna i rostlin silně stresovány a tedy nevybarveny. Pohromadě jsou někdy i čtyři druhy, které se k sobě v žádném případě nehodí. Stačí se zajít podívat třeba do Hornbachu.
Zde je filosofie úplně jiná. Nádrže slouží začínajícím i pokročilým akvaristům především pro inspiraci. Celková koncepce je v duchu výstavních společenských nádrží, kde spolu rostou vhodné rostliny a plují ryby, jež se k sobě druhově nebo barevně či tvarově hodí. Důležitá je i vyvážená harmonie ryb a rostlin, jež spolu vytvářejí nádherné estetické celky. V pěkně zarostlých nádržích je dostatek prostoru i pro plavání ryb, stejně tak manipulaci s nimi.
K zařízení nádrží patří i UV lampy. Potěšilo mne, že ani jedna nádrž nebyla ve stavu karantény. Když jsem doma zpracovával asi 800 fotografií, jež jsme s Pavlem pořídili během našeho pobytu, všiml jsem si v okamžiku, kdy jsem dělal v Zoneru výřezy, že poměry stěn u menších nádrží jsou v poměru 3:2, tedy ve fotografickém poměru, což je ideální pro focení nádrží jako celků. Je to poměrně blízko i magickému zlatému řezu s poměrem stran 1,62. Nádrže větší, protáhlejší mají poměr stran 1:3, což je též velmi líbivý tvar pro protáhlejší nádrž. Ta je ideální pak pro hejnové rybky nebo exempláře, majestátně proplouvající pomalu prostorem.
Krásně emotivně napsáno. Při četbě jsem si zavzpomínal na své klukovské začátky a jak jsem si šetřil na svůj první echinodor. Mimochodem, dodnes ho mám .A to už je 35 let.
Krásný článek. Vůbec se nedivím nadšení autora. Těším se na příští. A samozřejmě chválím fotky.
Petr
Úterý 24.11.2009
PaDa
Parádní článek s tradičně krásnýma fotkama, díky.
Pondělí 23.11.2009
Pavel
Roman byl při návštěvě prodejny a přístupem Ratajových tak unešen, nemusel-li by jet domů, je v Šumperku do dnes :-)) Prodejna i pěstírna rozhodně za návštěvu stojí.
Pondělí 23.11.2009
Mrakoplash
Parádní článek, výborné fotky, ale taky mi to přišlo v některých místech jako bych četl reklamní leták.
Takové to "tohle je zaručeně správné a vše odlišné je špatné".
Jinak je z fotek vidět, že prodejna stojí za návštěvu.
Pondělí 23.11.2009
mlynar
to HB74: Chápu, tak ale vypadají prakticky všechny reportáže ať jsou o čemkoliv. Je jedno, jestli se jedná o report z návštěvy u nějaké firmy, chovatele nebo akvaristické akce. A na druhou stranu ano, každá reportáž je i zároveň reklamou. Je ale zbytečné to rozebírat, myslím, že pro uživatele je důležitější podstata - příjem nových informací.
No a ještě nakonec. Já myslím, že v tomto nemusím mluvit jen sám za sebe, ale i za celou partu dodavatelů podobných článků sem na akvaristu. Všichni máme zájem zde lidem představovat všechno možné z celého spektra týkajícího se akvaristiky a přijedeme velice rádi udělat reportáž k jakémukoliv chovateli, či majiteli firmy zabývající se nějak akvaristikou abychom o tom mohli zprostředkovat všechno možné pro naše čtenáře. ;o)